Modernity, Education and Values

Authors

  • Heber Antonio García Universidad Católica Andrés Bello

DOI:

https://doi.org/10.62876/lr.vi44.6268

Keywords:

modernity, reason, ciencia, democracy, education

Abstract

In this work we make an approximation to Modernity or Enlightenment. We maintain that the enlightened project is a value that must be claimed and promoted through education. Similarly, we present some of its most characteristic features: centrality of reason, anthropocentrism, science and technology and emphasis on democracy and universal ethics. Finally, we make a critical assessment of Modernity. We highlight the elements that need to be promoted through university education and those that need to be toned down.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heber Antonio García, Universidad Católica Andrés Bello

Universidad Católica Andrés Bello.

Caracas. Venezuela.

References

Arciniegas, Germán. El pensamiento de Andrés Bello. (Colombia: Plaza & Janes, 1981).

Audi, Robert. Diccionario Akal de Filosofía. (Madrid: Akal, 2004).

AUSJAL. Desafíos de América Latina y Propuesta Educativa. (Caracas: Publicaciones UCAB, 1996).

Buber, Martín. ¿Qué es el hombre? (México: FCE, 1984).

Camps, Victoria. La voluntad de vivir. (Barcelona: Ariel, 2005).

Descartes, René. Discurso del método. Meditaciones metafísicas. (Madrid: Boreal, 1998).

Echeverría, Javier. Filosofía de la ciencia. (Madrid: Akal, 1995).

Feyerabend, Paul K. Tratado contra el método. (Madrid: Tecnos, 1981).

Goñi, Carlos. Las narices de los filósofos. (Barcelona: Ariel, 2010).

Habermas, Jürgen. El discurso filosófico de la Modernidad. (Madrid: Taurus, 1993).

Holton, Gerald. Ciencia y anticiencia. (España: Nivola, 2003).

Honderich, Ted. Enciclopedia Oxford de Filosofía. (Madrid: Tecnos, 2001).

Hume, David. Tratado sobre la naturaleza humana. (Madrid: Tecnos, 1992).

Kant, Immanuel. Crítica de la Razón Pura. (Madrid: Alfaguara, 1978).

Kant, Immanuel. Ensayos sobre la paz, el progreso y el ideal cosmopolita. (Madrid: Cátedra, 2005).

Kuhn, Thomas. La estructura de las revoluciones científicas. (México: FCE, 1998).

Küng, Hans. La Iglesia católica. (Caracas: Melvin, 2005).

Lewontin, Richard Charles, Steven Rose y Leon Judah Kamin. No está en los genes. Racismo, Genética e Ideología. (Barcelona: Crítica, 1987).

Lyotard, Jean F. La condición postmoderna. (Madrid: Cátedra, 1983).

Lyotard, Jean F. La postmodernidad (explicada a los niños). /Barcelona: Gedisa, 1992).

Magee, Bryan. Los grandes filósofos. (Madrid: Cátedra, 2001).

Marx, Carlos. Manuscritos económicos-filosóficos de 1844. (México: Grijalbo, 1968).

Nietzsche, Friedrich. Así habló Zaratustra. (Madrid: Alianza, 1975).

Platón. Diálogos. (Madrid: Gredos, Tomo I, 1985).

Rawls, John. Teoría de la Justicia. (México: FCE, 1995).

Rousseau, Jean Jacques. Obras selectas. (Madrid: Edimat, 2004).

Searle, John. La construcción de la realidad social. (Barcelona: Paidós, 1997).

Searle, John. Mente, lenguaje y sociedad. (Madrid: Alianza, 2001).

Searle, John. La Universidad desafiada: el ataque posmodernista en las Humanidades y las Ciencias Sociales. (Santiago de Chile: Bravo y Allende Editores, 2003).

Sen, Amartya. Desarrollo y libertad. (Buenos Aires: Planeta, 2000).

Sen, Amartya. El valor de la democracia. (España: El viejo Topo, 2005).

Sokal, Alan y Jean Bricmont. Imposturas intelectuales. (Barcelona: Paidós, 1999).

Published

2023-07-27

How to Cite

García, H. A. (2023). Modernity, Education and Values. Lógoi. Revista De Filosofia, (44), 11–45. https://doi.org/10.62876/lr.vi44.6268