The Pedagogical Discourse of the National Student Union (U.N.E.) through the UNE Weekly (1936-1945)

Authors

  • Freddy Millán Borges Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.62876/lr.vi040.5131

Keywords:

Philosophy of language, pedagogical speech, history, politics

Abstract

The research studies the discourse of the student weekly UNE founded in 1936
to expose without editorial limitations the arguments linked to education in the
historical context of Venezuelan political. Based on the conceptual relationship
between philosophy, language and communication, discursive structures are
analyzed, the conceptions of pedagogical discourse, the intentionality to
influence politically and formatively in its audience. As results, language games,
communication in their ethical-political perspective, argumentative and narrative
spaces, the construction of identity stories, contributions to the intellectual field
of Venezuelan education and the political-ideological importance of the
historical student movement were verified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Freddy Millán Borges, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Universidad Pedagógica Experimental libertador.

Caracas. Venezuela.

References

- Ann Gilly Karen Whedbee: “Retórica”, 233-270, en Teun van Dijk. El Discurso como Estructura y Proceso, (Comp.) Barcelona: Gedisa, 2000.

- Barsa, Enciclopedia Hispánica, T. 6. Madrid: Barsa Planeta, 2000.

- Betancourt, Rómulo. Venezuela Política y Petróleo. Caracas: Monte Ávila, 1986.

- Bernstein, Basil y Díaz, Mario “Hacia una teoría del Discurso Pedagógico”, Revista Colombiana De Educación, 15. Bogotá. (1985), https://doi.org/10.17227/01203916.512

- Bloch, Marc. Apología para la historia o el oficio de historiador. México: F.C.E., 2001.

- Celso Medina, C. Los Textos y sus Modelos Descriptivos, Maturín: mimeo, 2002.

- Dávila, Luis R. El Estado y las Instituciones en Venezuela (1936-1945). Caracas: Academia Nacional de la Historia, 1988.

- Díaz, Mario. El campo intelectual de la educación en Colombia. Cali: Universidad del Valle, 1993.

- Díaz, Mario. Hacia una sociología del discurso pedagógico. Bogotá: Magisterio, 2000.

- El Universal, “Comunicado”, Caracas, 8 de mayo (1936), 10.

- El Universal, “En las Cámaras Legislativas”, Caracas 04 de mayo (1936), 5

- El Universal, “Sesión de ayer en la FEV”, Caracas, 7 de mayo (1936), 1-5

- El Universal, F.E.V.: “Acuerdo”, Caracas, 8 de mayo (1936), 10.

- El Universal. U.N.E., “Manifiesto de la Unión Nacional Estudiantil a la opinión pública venezolana”. Caracas, 12 de mayo (1936), 10.

- Fuenmayor, Juan Bautista. Historia de Venezuela Política Contemporánea (1899-1969). Caracas: Miguel Ángel García e Hijos, 1976.

- Giménez Landínez, Víctor y Otros. Los Copeyanos. Caracas: Centauro, 1982.

- Gutiérrez, Silvia. "El discurso político. Reflexiones teórico-metodológicas", Versión, Estudios de Comunicación y Política No. 10, México. (2000), 109-125

- Habermas, Jürgen. Teoría de la Acción Comunicativa. Madrid, Taurus, 1989.

- Heidegger, Martin. Carta sobre el humanismo. Madrid: Taurus, 1970.

- Luque, Guillermo. De la Acción Católica al Partido COPEI. (1933-1946). Caracas: Fondo Editorial de Humanidades y Educación UCV, 1986.

- Lledó, Emilio. “Introducción General” en Platón, Diálogos I, Madrid: Gredos, 1981.

- Martínez, Leonor y Martínez, Hugo. Diccionario Filosófico. Medellín: Universidad Pontificia y Bolivariana, 1996.

- Millán Borges, Freddy. Persona en relación y educación: Claves antropológicas para la gestión universitaria. Trabajo de Ascenso no publicado. Maturín: UPEL, 2015.

- Nieto Blanco, Carlos. La conciencia lingüística de la filosofía. Ensayo de una crítica de la razón lingüística. Madrid: Trotta, 1997.

- Pacheco, Emilio. De Castro a López Contreras. Caracas: Domingo Fuentes y Asociados, 1984.

- Padrón, Paciano. Siembra de la Democracia. Caracas: Centauro, 1986.

- Pasquali, Antonio. Comprender la comunicación. Caracas: Monte Ávila Latinoamericana, 1990.

- Pérez Martínez, Lisbeth y Millán Borges, Freddy. “Formación histórica de los modelos de gestión universitaria en Daniel Aguilar (Comp.) Investigación Educativa en un Mundo en Constante Transformación. Cuenca-Ecuador: AsEFIE, 2019.

- Picón Salas, Mariano. Suma de Venezuela Caracas: Monte Ávila, 1987.

- Popper, Karl. En Busca de un Mundo Mejor. Buenos Aires: Paidós, 1998.

- Ríos Saloma, M. “De la historia de las mentalidades a la historia cultural: notas sobre el desarrollo de la historiografía en la segunda mitad del siglo XX”, Estudios de historia moderna y contemporánea de México. (37), (2009), 97-137. Recuperado en 16 de marzo de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26202009000100004&lng=es&tlng=esp.136

- Rivera Oviedo, José. Los Socialcristianos en Venezuela, Caracas: Centauro, 1977.

- Semanario UNE, “Al no preocuparnos por las elecciones ponemos en peligro nuestra democracia”, Editorial, Caracas, 5 de junio (1937), 1.

- Semanario UNE, “Comunicación al Congreso Nacional. La Ley de Educación”, UNE, Caracas, 12 de septiembre (1936), 1-3.

- Semanario UNE, “Consideraciones sobre el proyecto de Ley de Universidades”, Editorial, Caracas, 15 de mayo (1937), p. 1

- Semanario UNE, “Consignas aprobadas por el Segundo Congreso Uneísta”, Caracas, 30 de mayo (1942). 2.

- Semanario UNE, “El Día de la Raza”, Editorial,Caracas, 12 de octubre (1936), 1.

- Semanario UNE, “El Liceo UNE”, Editorial, Caracas, 29 de noviembre (1941), 1.

- Semanario UNE, “El Proyecto de Ley de Universidades”, Editorial, Caracas, 10 de abril (1937), 1.

- Semanario UNE, “Entrevista al Presbítero Dr. Alfonso Alfonzo”, Caracas, 28 de agosto (1945), 3.

-Suárez, Naudy. Por los Legítimos Ideales del Estudiante Venezolano. Caracas: Ediciones Nueva Política, 1975.

-Suárez, Naudy. Programas Políticos Venezolanos de la Primera Mitad del siglo XX, (Comp.) Caracas: Colegio Universitario “Francisco de Miranda”, 1977.

-van Dijk, Teun El Discurso como Estructura y Proceso. (Comp.), Barcelona: Gedisa, 2000.

-Wittgenstein, Ludwig. Tractatus lógico-philosophicus. Madrid: Alianza, 1987

Published

2021-09-09

How to Cite

Millán Borges, F. . (2021). The Pedagogical Discourse of the National Student Union (U.N.E.) through the UNE Weekly (1936-1945). Lógoi. Revista De Filosofia, (040), 87–134. https://doi.org/10.62876/lr.vi040.5131