Dreaming on demand. Fiction and the Future of Imagination

Authors

  • Domingo Hernández Sánchez Universidad de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.62876/lr.vi43.6090

Keywords:

testimonial image, testimonial language, memory, videographic content

Abstract

One of the characteristics of our times is the strange dialectic that defines fictional and imaginative processes. If, on the one hand, we find an inescapable need to imagine, on the other hand, it is increasingly difficult to find alternative possibilities. Such a situation contrasts with the boom of constant imaginative and fictional novelties in certain cultural spheres, as if the aesthetic imagination were occupying the space freed by the political imagination. This article tries to analyze such dialectics and defends the need to distance the imagination from the Idea of the Future to be able to imagine the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Domingo Hernández Sánchez, Universidad de Salamanca

Doctor en Filosofía por la Universidad de Salamanca,

Catedrático de Estética y Teoría de las Artes

Departamento de Filosofía, Lógica y Estética

Facultad de Filosofía, Universidad de Salamanca.

Salamanca. España.

dhernan@usal.es

ORCID: 0000-0002-6893-6097

 

References

Agamben, Giorgio. “Sobre lo que podemos no hacer”, en Agamben, Giorgio, Desnudez, trad. M. Rubituso y M.ª T. D’Meza, (Barcelona: Anagrama Anagrama, Barcelona, 2011).

Avanessian, Armen. Miamificación, trad. M. Vargas, (Segovia: Materia Oscura, 2019).

Bourriaud, Nicolas. “New Entry on Mediums, or Death by PDF. A Glossary of the Exploratory Zones of the INS. Introduction”. En McCarthy, Tom; Critchley, Simon, et al., The Mattering of Matter. Documents from the Archive of the International Necronautical Society, (Berlin: Sternberg Press, 2012).

Comité Invisible. Ahora, trad. Diego Luis Sanromán, (Logroño: Pepitas de calabaza, 2017).

Fisher, Mark. Realismo capitalista. ¿No hay alternativas?, trad. C. Iglesias, (Buenos Aires: Caja Negra, 2016).

Gaiman, Neil. La vista desde las últimas filas, trad. J. Blasco, (Barcelona: Malpaso, 2017).

González Sainz, José Ángel. La vida pequeña. El arte de la fuga, (Barcelona: Anagrama, 2021).

Han, Byung-Chul. La sociedad de la transparencia, trad. R. Gabás, (Barcelona: Herder, 2013). DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k5qb

Hernández Sánchez, Domingo. “Hijos de los hombres o el tiempo del Otro”. En Hernández Sánchez, Domingo y Manzanas Calvo, Ana M.ª (eds.), Cine y hospitalidad. Narrativas visuales del Otro, (Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2021).

International Necronautical Society. “INS Declaration on the Notion of ‘the Future’. Admonitions and Exhortations for the Cultural Producers of the Early-to-Mid-Twenty-First Century”. En McCarthy, Tom; Critchley, Simon, et al., The Mattering of Matter. Documents from the Archive of the International Necronautical Society, (Berlin: Sternberg Press, 2012).

Jameson, Fredric. Las semillas del tiempo, trad. A. Gómez Ramos, (Madrid: Trotta, 2000).

Jarosinski, Eric. Nein. Un manifiesto, trad. J. de Sola, (Barcelona: Anagrama, 2016).

McCarthy, Tom. Satin Island, trad. J. L. Amores, (Málaga: Pálido Fuego, 2016).

McCarthy, Tom; Critchley, Simon, et al., The Mattering of Matter. Documents from the Archive of the International Necronautical Society, (Berlin: Sternberg Press, 2012).

Negarestani, Reza. Ciclonopedia. Complicidad con materiales anónimos, trad. H. Castignani, (Segovia: Materia Oscura, 2016).

Ortega y Gasset, José. El tema de nuestro tiempo, ed. D. Hernández Sánchez, (Madrid: Tecnos, 2002).

Ortega y Gasset, José. En torno a Galileo, ed. D. Hernández Sánchez, (Madrid: Tecnos, 2012).

Ortega y Gasset, José. “Ideas sobre Pío Baroja”. En Ortega y Gasset, José, Obras completas, II, (Madrid: Taurus / Fundación José Ortega y Gasset, 2004).

Ortega y Gasset, José. “Los ‘nuevos’ Estados Unidos”. En Ortega y Gasset, José, Obras completas, IV, (Madrid: Taurus / Fundación José Ortega y Gasset, 2005).

Ortega y Gasset, José. “Revés de almanaque”. En Ortega y Gasset, José, Obras completas, II, (Madrid: Taurus / Fundación José Ortega y Gasset, 2004).

Pajak, Frédéric. La inmensa soledad. Con Friedrich Nietzsche y Cesare Pavese, huérfanos bajo el cielo de Turín, trad. J. de Prado, (Madrid: Errata Naturae, 2015).

Pajak, Frédéric. Manifiesto incierto, 1. Con Walter Benjamin, soñador abismado en el paisaje, trad. R. López, (Madrid: Errata Naturae, 2016).

Pajak, Frédéric. Manifiesto incierto, 2. Nadja, André Breton y Walter Benjamin bajo el cielo de París, trad. R. López, (Madrid: Errata Naturae, 2017).

Pajak, Frédéric. Manifiesto incierto, 3. La muerte de Walter Benjamin y la jaula de Ezra Pound, trad. R. López, (Madrid: Errata Naturae, 2021).

Perniola, Mario. El arte expandido, trad. A. Taberna, (Madrid: Casimiro, 2016).

Reynolds, Simon. Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado, trad. T. Arijón, ed. P. Schanton, (Buenos Aires: Caja Negra, 2012).

Tokarczuk, Olga. Un lugar llamado Antaño, trad. E. Rabasco y B. Wyrzykowska, (Barcelona: Anagrama, 2020).

Published

2023-01-31

How to Cite

Hernández Sánchez, D. (2023). Dreaming on demand. Fiction and the Future of Imagination. Lógoi. Revista De Filosofia, (43), 59–76. https://doi.org/10.62876/lr.vi43.6090