Perspectives in the Field of Argumentation Theory and its Teaching

Authors

  • Gabriela Hernández Deciderio Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM / México

DOI:

https://doi.org/10.62876/lr.vi038.4631

Keywords:

Perspectives in Argumentation Theory, Dialectic, Rhetoric, Logic, Argumentative Competences

Abstract

Argumentative practices are complex practices which can be studied from different theoretical perspectives. Depending on the adopted perspective will be the manner to define notions as argumentation and argument and what we can expect from its theorization. Which perspective should we adopt for the correct argumentation teaching? In this document I enquire the notion of perspective in argumentation theory, I propose a characterization of classical ones and I present a comparison from a selection of textbooks that represent each of them. At the end, I define a range of competences from each perspective, to appreciate how argumentation teaching changes depending on which one we have chosen

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Hernández Deciderio, Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM / México

Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM /

Ciudad de México. México.

References

Bermejo-Luque. Op cit.

Brockriede, “Characteristics of Arguments and Arguing”, pp. 120-132, JAFA, número 13, 1977.

Cfr. Jesús Manso y L Sánchez-Tarazaga: “El aprendizaje por competencias en las aulas de infantil y primaria.” En L. Granizo, M. Luna e I. Martínez, Psicología de la educación para maestros. Madrid: UDIMA-CEF. (En prensa).

Cfr. Julio Trujillo: “El enfoque por competencias y la mejora de la educación” Ra Ximhai Vol. 10, Número 5, Edición Especial, julio - diciembre 2014, p. 308.

Edwartd Schiappa y John P. Nordin: Argumentation. Keeping faith with reason, New Jersey, USA, Pearson, 2014.

En Joseph W. Wenzel: “Perspectives on argument”, pp. 121-144, William L. Benoit y Dale Hample (eds.): Reading in argumentation, Berlin, Gruyter, 1992. amplía su análisis sobre las tres perspectivas de la teoría de la argumentación.

Frans vanEemeren, Rob Grootendorst y Francisca Snoeck Henkemans: Argumentation. Analisis, evaluation, presentation, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 2002. Traducido al español en Frans H van Eemeren, Rob Grootendorst y Francisca Snoeck Henkemans: Argumentación: Análisis, evaluación, presentación, Trd. Roberto Marafioti, Buenos Aires,Editorial Biblos. ISBN: 978-950-786-527-5, 2006.

Govier. Op. Cit.

Huberto Marraud: “Conceptos y técnicas para el análisis de argumentos”, 2019, pp 13-14. Publicado on-line: https://www.academia.edu/37244768/Conceptos_y_t%C3%A9cnicas_para_el_an%C3%A1lisis_de_argumentos [Consulta: 3 de marzo de 2020].

Huberto Marraud: ¿Es lógic@? Análisis y evaluación de argumentos, Madrid, Cátedra, 2013.

Huberto Marraud: “Una visión dialéctica de los contra-argumentos”, 2017, p. 2. Publicado on line: https://www.academia.edu/35125623/UNA_VISI%C3%93N_DIAL%C3%89CTICA_DE_LOS_CONTRAARGUMENTOS [Consulta: 12 de febrero 2020].

Huberto Marraud y José Alhambra: “Bibliografía de teoría de la argumentación en español”. En: https://www.academia.edu/41830320/Bibliograf%C3%ADa_de_teor%C3%ADa_de_la_argumentaci%C3%B3n_en_espa%C3%B1ol [Consulta: 10 de marzo de 2020]. Ofrecen un valioso catálogo de las publicaciones antiguas y recientes en argumentación escritas en español, sea como textos originales o como traducciones.

Ibid. p.3

Ibid. p. 134.

Ibid. p. 137-138. Wenzel plantea por ejemplo el debate sobre la relevancia de la lógica con respecto a la retórica en el que se involucraron Mortensen y Anderson, por una parte, y Mills y Petrie, por otra.

Ibid. p. 313.

Id. 1992, p. 123.

Joseph W. Wenzel: “Three Perspectives on Argument”, pp. 9-26, Robert Trapp y Schuetz Janice (eds.): Perspectives on argumentation: enssays in honor of Wayne Brockriede. New York, Idebate Press, 2006. Original de 1990, Prospect Heights, ILL: Waveland Press.

Lilian Bermejo-Luque: “El modelo normativo-lingüístico de argumentación”. pp 7-30, Cogency, [S.l.], vol. 9, número. 2, 2018, p. 10. Disponible en: <http://www.cogency.udp.cl/index.php/cogency/article/view/292> [Consulta: 3 de marzo de 2020].

Luis Vega Reñón: “El renacimiento de la Teoría de la Argumentación”, pp. 1-41, Revista Iberoamericana de Argumentación. número 9, 2014. Disponible en: https://revistas.uam.es/index.php/ria/article/view/8157

Luis Vega Reñón: Lógica para ciudadanos. Ensayos de Lógica Civil. Madrid, Editorial Académica Española, 2017, p.5.

Maurice Natanson: "The Claims of Inmediacy", p. 10. Maurice Natanson y Henry W. Johnstone, Jr. (eds.): Philosophy, Rhetoric, and Argumentation, Pennsylvania, University Park, 1965.

Octava edición en inglés de Introduction to Logic, Macmillan, pero su primera edición la escribió Copi en solitario en 1953. Este conocido texto tiene catorce ediciones en inglés y cuatro en español, hechas por la editorial Limusa.

Por hacer referencia al trabajo de Blair y Jhonson o al de Govier, pero hay aquí otras propuestas que pueden incluir esquemas argumentativos o respaldarse en el análisis lógico del modelo de Toulmin.

Sergio Tobón: Manual con verbos para la redacción de competencias, criterios y evidencias. CIFE, México, 2012. Disponible https://issuu.com/cife/docs/manual_basico_de_redaccion_de_compe). [Consulta: 5 de febrero 2020].

Thomas R. Nilsen (eds.): Perspectives on Argumentation, Chicago, Scott, Foresman, 1966.

Trudy Govier: A practical study of argument, 7a edición, Belmont, Wadsworth, 2010.

Trujillo. Op cit. p. 316.

Walter R. Fisher y Edward M. Sayles: "The Nature and Functions of Argument", pp. 2-22, Gerald R. Miller and

Wayne Brockriede:“Where is Argument?”, pp.170-182, Journal of the American Forensic Association, número 11, 1975. Daniel J. O'Keefe: “Two Concepts of Argument", pp. 121-123 JAFA, número 13, 1977. y Wayne

Wenzel. Op. Cit. 1990, p. 9.

Wenzel. Op cit. 1992, p. 122-124.

Wenzel, Op cit. 1992, pp. 136-140.

Published

2020-08-18

How to Cite

Hernández Deciderio, G. (2020). Perspectives in the Field of Argumentation Theory and its Teaching. Lógoi. Revista De Filosofia, (038), 65–88. https://doi.org/10.62876/lr.vi038.4631