Meaningful Learning in Virtual Environments and the Andragogic Accompaniment In The Carabobo Local Center Of The National Open University

Authors

Keywords:

Andragogical Accompaniment, Meaningful Learning, Virtual Learning Environments

Abstract

Innovation in the current educational field, taking into account that we live immersed in the knowledge society, demands having quality professionals who can make thoughtful use of Virtual Learning Environments in order to achieve significant learning. For these reasons, the present research was carried out with the objective of proposing meaningful learning strategies in virtual environments, for andragogical accompaniment at the Carabobo Local Center of the National Open University, theoretically based on the theories of meaningful learning according to Ausubel (1983), andragogical accompaniment according to Salazar, Rengifo and Oropeza (2013) and Virtual Environments according to Salinas (2011). The Methodological Framework under a quantitative approach following Hernández, Fernández, and Baptista (2010). The type of study was framed within non-experimental descriptive research according to Hernández (2017). The sample was made up of 10 teachers from the National Open University. The techniques and instruments that were applied to collect the data results were the dichotomous survey according to what was expressed by Arias (2012). The results obtained from the analysis of the data allowed us to know the weaknesses that teachers present in terms of the management of Virtual Learning Environments in Andragogic Accompaniment. The results served as elements for the development of the proposal, which is expected to raise awareness and strengthen the innovative teaching strategies to be used by teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación (Introducción a la Metodología Científica Balestica). 6ta Edición. Editorial Episteme.

Balestrini, M. (2006). Cómo se elabora un proyecto de investigación. Consultores Asociados. Servicio Editorial. Caracas. Venezuela.

Castillo, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación para la integración social en América Latina. [DOCUMENTO EN LÍNEA] Recuperado de: http://www.lasociedadcivil.org/wp-content/uploads/2014/11/informe_final_de_investigacin.pdf

Díaz. A. Frida, Hernández, G. (2002). “Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, adquisición y modelos de intervención”. http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/D%C3%ADaz-Barriga.pdf

Ferro, C. Martínez, A. Otero, M. (2009) Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles.

Hernández, Fernández y Batista. (2010) Metodología de la Investigación Profesionalización Educación Básica. [DOCUMENTO EN LÍNEA] Recuperado de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/moodle/file.php/733/MODULO_1/2._METODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION.pdf

Hernández, R. (2017) Metodología de la investigación. 6a edición. [DOCUMENTO EN LÍNEA] Recuperado de: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3038379

Palella, S. y Martins, F. (2006). Metodología de la investigación cuantitativa. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w23578w/w23578w.pdf

Palella, S. y Martins, F. (2010) Metodología de la Investigación Cuantitativa. Tercera Edición. Caracas - Venezuela: FEDUPEL

Sabino, C. (1985). Los caminos de la ciencia. [DOCUMENTO EN LÍNEA] Recuperado de: http://paginas.ufm.edu/Sabino/word/caminos_ciencia.pdf

Sabino, C. (1992) El proceso de investigación. http://paginas.ufm.edu/sabino/ingles/book/proceso_investigacion.pdf

Vásquez, J, (2015) Teorías del Desarrollo y Aprendizaje. [DOCUMENTO EN LÍNEA] Recuperado de: https://es.slideshare.net/josevazquez7503/teorias-del-desarrollo-y-aprendizaje

Published

2023-12-09

How to Cite

Guerra García, D. . (2023). Meaningful Learning in Virtual Environments and the Andragogic Accompaniment In The Carabobo Local Center Of The National Open University . Guayana Moderna, 12(12), 155–172. Retrieved from https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/guayanamoderna/article/view/6385