Salesian Formation: Preventive Educational Quality
DOI:
https://doi.org/10.1234/gm.v12i12.6394Keywords:
Educational Quality, Salesian Preventive Education, Global EducationalAbstract
Quality education in equality and equity is a human right that must be guaranteed through the co-responsibility of the family, the State and civil society. However, the rectorship belongs to the family as the first and indispensable educator. On the world stage, the three theoretical-practical approaches that predominate the development of educational quality are not sufficient to guarantee it. Other visions are required, such as the Salesian preventive education model where the student, with his or her family environment, is placed at the center of pedagogical action. This article addresses the three fundamental pillars of the Salesian approach and how it is articulated within the actions proposed by Pope Francis within the Global Educational Pact.
Contacto de autor
Correo electrónico: albertodejesussdb@gmail.com
Downloads
References
Blanchard J.B (1825). La scuola del costume. vol. I. Torino, Pomba,
Bosco, J, (2012). El Sistema Preventivo en la educación de la juventud. Introducción y notas histórico- biográficas de José Manuel Prellezo. Madrid: Editorial CCS.
Bosco, T. (2012). Memorias del oratorio adaptadas para adolescentes y jóvenes. . Madrid: CCS.
Colegio San Juan Bosco (s.f.). Escuela Salesiana. https://sanjuanboscosalamanca.salesianas.org/proyecto-educativo/escuela-catolica-salesiana/escuela-salesiana/
Confederación Interamericana de Educación (04 de marzo de 2022.). Escuela Católica https://twitter.com/CIEC_Educacion/status/1499732747388129286/photo/1
Cooperadores Salesianos (25 septiembre 2016). La formación inicial: la dimensión salesiana. https://cooperadores.org/wp/dimension-salesiana/la-formacion-inicial-la-dimension-salesiana/
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Madrid, España: Ediciones Santillana.
Francisco (2019). Mensaje del Santo Padre Francisco para el lanzamiento del Pacto Educativo Global https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-espanol.pdf
Freire, P. (1987). Pedagogía del Oprimido (36ª. Ed.). Montevideo: Siglo XXI Editores, S.A
Moreno, P. (1 de Septiembre de 2021). Modelo instruccional. Desarrollo constructivo. Caracas, Dtto Capital: UNEFA.
Movimiento Exploradoril Salesian (s.f.). Sistema Preventivo. https://donboscoexplorador.jimdofree.com/sistema-preventivo/
MSJ Nicaragua (10 de agosto 2018). Los tres pilares del Sistema Preventivo Salesiano https://www.facebook.com/mjsnica/posts/1804712756283585/?locale=ms_MY
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2000). Marco de Acción de Dakar: Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes (con los seis marcos de acción regionales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000161914?posInSet=20&queryId=268e7719-99d0-40c5-9761-e03ecbb5830d
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2002a). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo 2002. ¿Va el mundo por el buen camino? París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129777_spa
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022b). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2022: informe sobre género, profundizar en el debate sobre quienes todavía están rezagados. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382498
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021a) Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2021/2: los actores no estatales en la educación: ¿quién elige? ¿quién pierde? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380076_spa?posInSet=1&queryId=3d21a88d-349d-410c-bb9d-80c271a6a2d6
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2021b) Resumen del informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2023: tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_spa?posInSet=2&queryId=b611bb85-8aa2-4f27-8273-65f0df0aeb31
Pabón, P. (2022). Las ideas de Don Bosco. Escritos propios. Guayaquil, Ecuador.
Tikly, L. y Barrett, A.M. (2007). Education quality. Research priorities and approaches in the global era. Bristol. Universidad de Bristol. https://www.edqual.org/publications/workingpaper/edqualwp10.pdf/at_download/file.pdf
Vaello, J. (2006). Las habilidades sociales en el aula. Madrid: Santillana