Deafsic: Desktop Application for Teaching Bowed String Instruments to Hearing Impaired Children.
DOI:
https://doi.org/10.1234/gm.v12i12.6379Keywords:
Inclusion, Violin, Fourier, ProcessingAbstract
Deafness in children at an early age generates learning limitations. Music is appreciated through vibrations in the air that are captured by the ear; This is not the only process to interpret these vibrations. Work has been developed that relates musical teaching/learning to hearing impairment, but this topic has not been fully developed. Deafsic is a prototype that helps hearing-impaired children play bowed string instruments at an early stage, captures the notes played on the violin, translates them into vibratory and visual language, compares the performance with the score and shows errors in real time. The Kodaly methodology was used, which has a sign system for each note, and “sound-color” synesthesia. This work was developed in the “Manuel Piar” Special EU, located in the Unare Puerto Ordaz Parish, as a contribution to the achievement of UN SDG 10 on “Reducing inequality in countries”, Arduino technology, Transform algorithm, was used. Fast Fourier, Hamming Window, an algorithm was developed to compare the frequency spectra of the notes, the OpenSheetMusicDisplay libraries were adapted for viewing scores and OSMD Audio Player for playback.
Downloads
References
Acevedo, M. (2002). La Percepción Sinestesia: Vínculos entre lo auditivo y lo visual. Segunda reunión anual de SACCOM. Quilmes, Argentina. Acosta, S. (2006).
Arduino. (2022). What is Arduino? Obtenido de Arduino: https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction Arias, F. G. (2012).
Arduino Music: Notes and Chord Detector. Obtenido de HACKADAY.IO: https://hackaday.io/project/173805-arduino-music-notes-and-chord-detector
Correa Narváez, R. A., & Santamaría, A. O. (2017). CASETO: sistema interactivo basado en sinestesia para la enseñanza/aprendizaje de la música para niños con discapacidad auditiva entre 7 a 11 años. (Trabajo de Grado pregrado), Universidad de San Buenaventura, Santiago de Cali, Colombia.
Darrow, A.-A., & Gfeller, K. (1991). A study of public school music programs mainstreaming. Journal of Music Therapy, 28, 28, 23-39. 68
Equipo editorial, Etecé. (13 de Junio de 2022). Teoría del color. Argentina. Obtenido de concepto: https://concepto.de/teoria-del-color/
FIAPAS. (2013). Manual Básico de Formación Especializada sobre Discapacidad Auditiva. Madrid: FIAPAS.
Gago, I. B., & Borrego, M. C. (18 de Mayo de 2018). ¿Qué es la Sordera? Barcelona, España: Clínic Barcelona. Obtenido de https://www.clinicbarcelona.org/asistencia/enfermedades/sordera Guerra Sigcho, C. K., & Vallejo Vallejo, F. X. (2016).
Hash, P. (2003). Teaching Instrumental Music to Deaf and Hard of Hearing Students. Research & Issues in Music Education, 1.
Hoppenot, D. (2000). El violín interior. Madrid, España: Real Musical. Hormigos, J., & Cabello, A. (2004). La construcción de la identidad juvenil a través de la música. RES(4), 259-270.
Jauset, J. (2008). Música y neurociencia: La musicoterapia. Sus fundamentos, efectos y aplicaciones terapéuticas. Barcelona: UOC.
Martenot, M. (1979). Método Martenot: solfeo, formación y desarrollo musical. Buenos Aires, Argentina: Ricordi Americana.
Martín Hoyos, C. (2015). Relación entre la teoría de las inteligencias múltiples de Howard Gardner y la música a través de la iniciación musical
Material Didáctico Para Aprendizaje De Notas Musicales Básicas Para Estudiantes Del 10mo Año Del Instituto De Sordos De Chimborazo. (Trabajo de Grado pregrado), Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Riobamba, Ecuador.
Música para sordos. https://www.europeanacustica.com/aislamiento-acustico/el-sonidocaracteristicas Anónimo.
Neutralinojs. (2022). Obtenido de https://neutralino.js.org/ OpenSheetMusicDisplay.org. (2022).
Open Sheet Music Display. Obtenido de https://opensheetmusicdisplay.org Organización Mundial de la Salud. (2 de Marzo de 2021).
OSMD Audio Player. Obtenido de GitHub: https://github.com/jimutt/osmd-audio-player
Pérez, J. N. (2016). Estimulación Musical en el niño con Discapacidad Auditiva. (Trabajo de Grado pregrado), Universidad Zaragoza, Zaragoza, España.
React: Una biblioteca de JavaScript para construir interfaces de usuario. Obtenido de https://es.reactjs.org/ Montoya Rubio, J. C. (2014).
Sánchez Sánchez, L. (2021). El Aprendizaje del Violín en Alumnado con Discapacidad Auditiva. Música Hodie, 21.
Villavencio. Solectro. (26 de Agosto de 2020). ¿Qué es PWM y cómo usarlo? Obtenido de Solectro: https://solectroshop.com/es/blog/que-es-pwm-y-como-usarlo--n38
Vonk, J. (2022). MIDI MIKE. Obtenido de Coert Vonk: http://coertvonk.com/category/sw/arduino/pitch-detector
Zuleta, A. (2005). El método Kodály y su adaptación en Colombia. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes, 1, 66-95