Mental Health of Students at UCAB Guayana

Authors

Keywords:

mental health, university students, general health questionnaire

Abstract

Mental health constitutes one of the most relevant aspects of the general health of the population and is declared as a fundamental human right. The increase in the number of reports of mental disorders, particularly in young people, has focused attention on knowing how present it is in this group and how to address them to ensure greater well-being and adaptation. That is why the Counseling and Human Development Center (CADH), of the UCAB Guayana set itself the objective of determining the state of the mental health of its students. For this, a descriptive and field investigation was carried out through the application of the General Health Questionnaire in its GHQ-28 version, being answered by 165 students from different careers, which allowed to assess the probability of them suffering some alteration of their mental health. The results found indicate that 63,64% of the students can be considered probable cases of suffering from some disorder. Based on the subscales or dimensions, the results show that, in the order of impact on mental health, anxiety is first, psychosomatic symptoms and depression are second, and lastly social dysfunction. These results will make it possible to guide support strategies for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, G. (2008). La definición de salud de la Organización Mundial de la Salud y la interdisciplinariedad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, Año 9, No. 1, pp. 93-107. https://www.redalyc.org/pdf/410/41011135004.pdf

Alarcón, Renato D. (2019). La Salud Mental de los estudiantes universitarios. Revista Médica Herediana, 30(4), 219-221. https://dx.doi.org/10.20453/rmh.v30i4.3655

Agenda de las Naciones Unidas. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/takeaction/

Baader M, Tomas, Rojas C, Carmen, Molina F, José Luis, Gotelli V, Marcelo, Alamo P, Catalina, Fierro F, Carlos, Venezian B, Silvia, & Dittus B, Paula. (2014). Diagnóstico de la prevalencia de trastornos de la salud mental en estudiantes universitarios y los factores de riesgo emocionales asociados. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 52(3), 167-176. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272014000300004

Bardales, M., Martínez, P., Tavera, M. (2020). Aproximación a la salud y bienestar en estudiantes universitarios: importancia de las variables sociodemográficas, académicas y conductuales. Revista de Psicología, Vol. 38 (2), 2020, pp. 499-528 (ISSN 0254-9247) file:///C:/Users/lenovo/Downloads/22246-Texto%20del%20art%C3%ADculo-87898-1-10-20200630%20(1).pdf

Chau, C., y Vilela, P. (2017). Determinantes de la salud mental en estudiantes universitarios de Lima y Huánuco. Revista de Psicología (PUCP), 35(2), 387-422. https://dx.doi.org/10.18800/psico.201702.001

Cruz-Torres, L. (2007). Evaluación del estado de salud mental en estudiantes universitarios. Alcmeon, número 52 Año XVI, vol. 13, Nº 4.

De la Hoz, E., Navarro, J., Martínez, I. (2022). Análisis comparativo de la salud mental positiva entre hombres y mujeres universitarios en condición de aislamiento social por COVID-19. Formación universitaria, 15(2), 93-102. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200093 Consultado el 24-01-23.

González Zúñiga, L. (2012). Salud mental y salud mental positiva en estudiantes universitarios de la Escuela de Ciencias Políticas, Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela. Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Psiquiatría https://repositorio.uam.es/handle/10486/9889

Observatorio Venezolano de la Violencia (13 de junio 2023). La huella de la crisis económica eleva los suicidios en Venezuela. Florantonia Singer. El País. https://observatoriodeviolencia.org.ve/news/la-huella-de-la-crisis-economica-eleva-los-suicidios-en-venezuela/

Organización Mundial de la Salud (2022). Constitución. Recuperado de: https://www.who.int/es/about/governance/constitution

Organización Mundial de la Salud. Salud Mental. Recuperado de: https://www.who.int/es/health-topics/mental-health#tab=tab_1

Organización Panamericana de la Salud (2023). Recuperado de: https://www.paho.org/es/noticias/9-6-2023-salud-mental-debe-ocupar-lugar-prioritario-agenda-politica-tras-pandemia-covid-19#:~:text=Washington%2C%20D.C.%2C%209%20de%20junio,pol%C3%ADticas%2C%20con%20el%20fin%20de

Papalia, D. y Feldman, R. (2012). Desarrollo Humano. México: McGrawHill.

Pereira, A. (2011). Salud mental y sensibilidad emocional de los estudiantes de odontología en situación de alta y baja exigencia académica. Universidad de los Andes. Venezuela. Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Psiquiatría. https://repositorio.uam.es/handle/10486/8597

PsicoData (2023). Un Retrato Psicosocial de Venezuela. Escuela de Psicología. Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela. https://psicologia.ucab.edu.ve/wp-content/uploads/2023/02/PsicoData_compressed.pdf

Retolaza Balsategui, A., Mostajo, A., De la Rica, J., Diaz de Garramiola, A., Pérez de Loza, J., Aramberri, I., Márquez, I. (1993). Validación del Cuestionario de Salud General de Goldberg (versión 28 ítems) en consultas de Atención. Revista Asociación Española Neuropsiquiátrica. Vol. XIII, N.O 46,1993. https://www.scribd.com/document/336943821/1993-Validacion-Del-Cuestionario-de-Salud-General-de-Goldberg-Version-28-Items-en-Consultas-de-Atencion-Primaria

Published

2023-12-09

How to Cite

Balbi Ochoa, A. M. . (2023). Mental Health of Students at UCAB Guayana. Guayana Moderna, 12(12), 20–38. Retrieved from https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/guayanamoderna/article/view/6376