Pocket semiotics for students of social communication schools
DOI:
https://doi.org/10.62876/tc.v1i48.6583Keywords:
Semiotics, Communication, InformationAbstract
In this second article of the series “Disseminative thinking in communication”, aimed at students of schools of social communication, especially in the subjects of theory and sociology of communication, we will explore the semiotics of communication from an introductory perspective. We will address general aspects of European semiology created by Ferdinand de Saussure and Roland Barthes, as well as Anglo-Saxon semiotics established by Charles S. Peirce and developed by Charles Morris. These approaches provide tools to understand the nature of signs and their role in interpersonal, mass and digital communication.
Downloads
References
AGUIRRE, J. y BISBAL, M. (1981). La ideología como mensaje y masaje. Caracas: Monte Ávila Editores.
AUMONT, BERGALA, MARIE y VERNET, (1983). Estética del Cine: espacio físico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.
BARTHES, Roland
(1974). “Presentación”, en libro La Semiología, República de Argentina, Editorial Tiempo Contemporáneo.
(1982) “Introducción al análisis estructural de los relatos”, en Libro: Análisis estructural del relato, España, Serie comunicaciones.
CASETTI, F. y DI CHIO, F. (1991). Cómo analizar un film. España: Paidós.
CEBRIÁN HERREROS, Mariano (1978). Introducción al lenguaje de la televisión, una perspectiva semiótica. Madrid: Pirámide.
FISKE, John (1984). Introducción al estudio de la comunicación, Colombia, Editorial Norma.
GREIMAS, J. (1971). Semántica estructural. Madrid: Gredos.
JAKOBSON, Roman. (1975). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral.
MORRIS, Charles (1962), Signos, lenguaje y conducta, Buenos Aires, Editorial Losada.
NIÑO ROJAS, Víctor Miguel (2007). Fundamentos de semiótica y lingüística, Bogotá, Ecoe Ediciones.
O`SUVILLAN, T.; HARTLEY, J. y SAUNDERS, D. (1995), Conceptos clave en comunicación y estudios culturales. Buenos Aires: Amorrortu.
PISCITELLI, A, FERRÉS, Joan (2011). “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores.” En: Revista Comunicar N-38, Huelva:España.
SAUSSURE, Ferdinand de (1995). Curso de lingüística general, Madrid-España, Ediciones Akal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Temas de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.