Mario Kaplún: True communication does not start by talking but by listening
DOI:
https://doi.org/10.62876/tc.vi47.6415Keywords:
educomunication, constructivis, pedagogy, particpiationAbstract
Mario Kaplún (1923-1998) was an outstanding educator and communicator in Latin America. His work in the field of educommunication has had a significant impact worldwide. He promoted and conceptualized participatory and emancipatory communication. His contributions have been fundamental in reflecting on the relationship between education and communication sciences. This year we celebrate the centenary of his birth and we would like to highlight some key aspects of his theory. These include: the analysis of the consumer society and its impact on the individual, social mediations and cultural appropriation of messages, and the influence of constructivism in communication pedagogy. Mario Kaplún's theoretical legacy continues to be relevant and his work remains an important reference for those interested in promoting a more participatory and liberating communication in all aspects of our lives.
Downloads
References
Ferdinand De Saussure (1995), Curso de lingüística general, Madrid, Ediciones Akal.
Freire, P. (1997). Pedagogía del oprimido, México: Siglo XXI, editores.
Jean Piaget (1978), Epistemología genética, Buenos Aires, Paidós Editorial.
Jerome S. Bruner, (1988). Desarrollo cognitivo y educación, Madrid, Editorial Morata.
Lev S. Vygotsky (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Barcelona, Editorial Crítica-Grupo editorial Grijalbo.
Mario Kaplún
(1998). Una pedagogía de la comunicación, Madrid, Ediciones de la Torre.
. “Procesos educativos y canales de comunicación”, en Comunicación Nº103 (Aulas Mediáticas), Venezuela, Centro Gumilla, p.14.
(1995). Continuidades y rupturas en las búsquedas de un comunicador-educador, Ponencia presentada en el IV Congreso Internacional de Pedagogía de la Imagen, La Coruña, España, p.6. (Reprografía).
(1994). "Ni impuesta ni amada: la recepción televisiva y sus tierras incógnitas", en: Anuario ININCO Nº6, Venezuela, Facultad de Humanidades y educación, Universidad Central de Venezuela.
(1993). "Del educando oyente al educando hablante: perspectivas de la comunicación educativa en tiempos de eclipse", en Diá-logos de la comunicación Nº37, Lima, FELAFACS.
(1992). Conocer a las teleaudiencias: Una propuesta-proyecto para la investigación de los modos de recepción del público televidente, Montevideo, UNESCO, p.13.
(1992). A la educación por la comunicación (La práctica de la comunicación educativa), Chile, UNESCO/OREALC.
(1986). “Metodología para la Lectura Crítica”, en Educación para la Comunicación Televisiva (Valerio Fuenzalida F., comp.), Chile, CENECA, p.162.
Novak y Gowin (1988). Aprendiendo a aprender, Barcelona, Ediciones Martínez Roca.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Temas de Comunicación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.