The Beginning Teacher of El reemplazante

Authors

  • Claritza Arlenet Peña Zerpa
  • Mixzaida Yelitza Peña Zerpa UNEXCA

Keywords:

El reemplazante, hero, beginning teacher, television series

Abstract

The beginning teacher has been the subject of study in Hollywood movies and educational literature. The Chilean television series El reemplazante (2012-2013) contains important attractions (story, context and characters). In this article, the authors focused on the characterization of the teaching role. For this purpose, a technical sheet (based on the methodological proposal of Grossocordón 2019) and the models of the hero's journey of Campell (2001) and López and Nicolás (2015) were used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claritza Arlenet Peña Zerpa

Doctora en Ciencias de la Educación (UNESR). Magister en Educación mención Gerencia Educativa (UPEL). Especialista en Dirección y Producción en Cine, Video y Televisión (Universidad Politécnica de Cataluña). Licenciada en educación mención Ciencias Pedagógicas (UCAB). Investigadora asociada de CIIDEA-UCAB. Profesora de la Escuela de Educación de la UCAB. Miembro investigador de red INAV y Ricila. Miembro del Consejo Editorial de la Revista Internacional de la Imagen.

Mixzaida Yelitza Peña Zerpa, UNEXCA

Doctora en Gerencia (UNY). Magíster Scientiarum en Ingeniería Sanitaria (UCV). Especialista en Dirección y Producción de Cine, Vídeo y Televisión. (UEMC). Ingeniera Industrial (UCAB). Presidenta y Curadora del FESTIVERD. Investigadora de Red Inav, Ricila y Rama. Profesora de la UNEXCA

References

Aguirre, J. (2012). Los héroes de papel y el papel de los héroes. Revista de Estudios de Juventud, 96, 87-103.http://www.injuve.es/sites/default/files/Revista96_5.pdf

Ahn, C., y Leggo, C. (2019). Teachers in Film: Always in Process. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 42(1), 117–137. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3410

Bausela-Herreras, E. (2011). Profesor principiante versus profesor experto: detección de dificultades. VIII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. https://abacus.universidadeuropea.com/bitstream/handle/11268/1714/4_PROFESOR.pdf?sequence=2

Benioff, D; Oh, S y Peet, A. (Productores Ejecutivos). (2021). The Chair. [Serie de Netflix].

Bolívar, A. (2007). La formación inicial del profesorado de secundaria y su identidad profesional, Estudios sobre Educación, 12, 13-30, https://core.ac.uk/download/pdf/83560955.pdf

Campbell, J. (2001). El héroe de las mil caras: Psicoanálisis del mito. Fondo de Cultura Económica.

Caña, M. (2020). De héroe a superhéroe: Encantos y desencantos del milagro económico chileno en El reemplazante. Studies in Latin American Popular Culture 38, 113-131. https://www.muse.jhu.edu/article/756898

Capriles, A. (2008).La picardía del venezolano o el triunfo de tío conejo. Taurus.

Castro, C, Carnoy, M y Wolff, L. (2000). Las escuelas de secundaria en América Latina y el Caribe y la transición al mundo del trabajo. BID. https://publications.iadb.org/es/publicacion/15914/las-escuelas-de-secundaria-en-america-latina-y-el-caribe-y-la-transicion-al-mundo

Collazo, M. (Coord). (2022). Formación e innovación, rutas alternativas de desarrollo profesional docente. En Finkelstein, C y Lucarelli, E. Los docentes universitarios en búsqueda de su formación pedagógica. Miño y Dávila Editores.

Published

2023-07-06

How to Cite

Peña Zerpa, C. A., & Peña Zerpa, M. Y. . (2023). The Beginning Teacher of El reemplazante. Temas De Comunicación, (46), 81–98. Retrieved from https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temas/article/view/6228

Issue

Section

Artí­culos - Dossier Central