Marketing and communication for responsible consumer

Authors

  • Werner J. Sulbarán Hereira UCAB

DOI:

https://doi.org/10.62876/tc.vi45.5892

Keywords:

Marketing, communication, consumer society, neuroscience

Abstract

The essay was based on a reflection on the concepts of marketing and communication that have served over the last 100 years to consolidate, through advertising, a consumer society whose hypertrophy has brought its consequences in matters such as climate change. The basic hypothesis is that they should also be useful for developing a responsible consumer society in terms of the sustainable development goals of the 2030 agenda. In this regard, a review of papers from the first neuromarketing and neurocommunication congress in 2022 of the Universidad Complutense de Madrid and of publications from expert sources was made. The conclusion is that, to achieve this transition, neuroscience is the key ally to achieve the appropriate positioning in people for the construction of a sustainable society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Werner J. Sulbarán Hereira, UCAB

Especialización en Comunicación Organizacional Universidad Monteávila. Especialización en Negocios Internacionales UNIMET. Maestría en Relaciones Industriales UCAB. Doctorando en Educación UCAB. Doctorando en Gerencia UCV. Diplomados U Complutense Madrid en Marketing 360 y en Marketing 4.0. Diplomado avanzado de postgrado en Marketing UNIMET. Experiencia laboral de tres décadas en posiciones directivas de comercio internacional en multinacionales de pharma, alta tecnología, consumo masivo y aviación.

References

Andueza, J. (2019). Relaciones entre el Humanismo y la Empresa,

https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/32713/tfg%20andueza%20lopez-jacoiste%2c%20jose%20javier.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Arias, C. (2020). Marketing verde. Recuperado de

https://www.coursera.org/learn/marketing-verde/peer/N8gqP/mas-cerca-de-la-gestion-sostenible-de-las-empresas-y-del-concepto-de-marketing

Barría, C. (2020). 3 razones por las que el "capitalismo responsable" es todavía una ilusión.

BBC Mundo. Recuperado de (https://www.bbc.com/mundo/noticias-51448919)

Cavadas, C. (2022). Sociedad Española de Neurociencia.

Recuperado de https://www.senc.es/introduccion-historica-a-la-neurociencia/

Carvajal, R. (2018). CIAP UCAB, Programa de neuromarketing.

Ellen MacArthur Foundation. (2017). Home: Ellen MacArthur Foundation. Recuperado

de Ellen MacArthur Foundation: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/

Gil, J.(2021) “Neurocomunicación audiovisual: intereses comunes entre la neurociencia y la comunicación audiovisual” Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

González-López, M. (2019). La arquitectura del liderazgo. Recuperado de

https://issuu.com/debatesiesa/docs/las_m_ltiples_caras_del_liderazgo-debates_iesa-xxi.

Graterol, E. (2013). Diversas Perspectivas. Un enfoque desde la complejidad gerencial

venezolana. Capítulo Gerencia y complejidad: ¿Cómo entender su significado? Espiñeira y Pacheco editores. Caracas. ISBN:978-980-283-036-7.

Published

2022-12-13

How to Cite

Sulbarán Hereira, W. J. (2022). Marketing and communication for responsible consumer. Temas De Comunicación, (45), 123–140. https://doi.org/10.62876/tc.vi45.5892

Issue

Section

Artí­culos - Dossier Central