Beyond the screens: Relationship between young Venezuelans and digital media in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.62876/tc.vi49.7055Keywords:
Media literacy, digital divide, Covid-19, digital culture, young people, digital mediaAbstract
Through a comparative analysis of two investigations carried out by the Instituto de Investigaciones de la Comunicación (ININCO), this study exposes how the Covid-19 pandemic impacted the relationship that young Venezuelans have had with digital media. The results obtained show, firstly, that the relationship that young people have with digital media is defined by their socioeconomic level, secondly, that the excessive interaction of young people with digital media, in most cases to access their online classes, resulted in the appearance of digital fatigue and, thirdly, that such weariness is due to the incorrect use of said media. Thus, these findings highlight the urgent need to promote digital literacy for a more critical and healthy use of technologies.
Downloads
References
Aguaded, I.; Jaramillo-Dent, D. y Delgado-Ponce, Á. (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática. MIL (Media and Information Literacy) en la era pos-COVID-19. Ediciones Octaedro, S. L.
Alvarado, M. y Bacalao, M. (2020). Estudio cualitativo: Procesos, prácticas y experiencias comunicacionales de niños, niñas y adolescentes de la Gran Caraca durante la cuarentena por Covid-19, abril/mayo 2020. Venezuela: Instituto de Investigaciones de la Comunicación. ININCO y la organización Centros Comunitarios de Aprendizaje, CECODAP.
Amar, V. (2010). La educación en medios digitales de comunicación. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, N° 36, 115-124. https://bit.ly/3jGWBpi
Aparici, R. (2003). Comunicación educativa en la sociedad de la información. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
Ayala, T. (2011). Saber y cultura en la era digital, Revista Austral de Ciencias Sociales, N° 20, 41-59. https://bit.ly/3FXtdp6
Azkoul, J.; Salas, A. y Gómez-Pérez, R. (2019). Emergencia humanitaria compleja en Venezuela, realismo mágico de alto nivel, Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo, 17(2), 55-60.
Bacalao, M. (2022). Estudio cualitativo: Las competencias digitales en jóvenes estudiantes De 3er año de Educación Media General (Caracas, Altos Mirandinos, Valles del Tuy y estado La Guaira, enero/febrero 2022. Venezuela: Instituto de Investigaciones de la Comunicación ININCO, Instituto de Psicología y la Fundación Centro Gumilla.
Cabrera, M.; Codina, L. y Salaverría, R. (2019). Qué son y qué no son los nuevos medios. 70 visiones de expertos hispanos. Revista Latina de Comunicación Social, N° 74, 1506-1520. https://bit.ly/3KNlV8U
Calderón, D. (2020). Jóvenes y desigualdad digital: las brechas de acceso, competencias y uso. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://bit.ly/3uI3RHI
Carlsson, U. (2020). La perspectiva mundial y nórdica. Los jóvenes en la cultura de los medios digitales”. Infoamérica. Revista Iberoamericana de Comunicación. N° 5, 99-112. https://bit.ly/3jHloJC
Escoto, V.; Medrano, D.; Ramírez, N.; Ríos, L. y Balcázar, M. (2013). El uso de medios digitales en internet en estudiantes universitarios, NovaRua: Revista Universitaria de Administración, 4(7). https://bit.ly/3LoP7mb
Galindo, A. (2017). Hackmitin 2016: Jóvenes y prácticas digitales, en Cultura en América Latina: Practicas, significados, cartografías y discusiones, coordinado por David Bautista, César Jiménez y Christian Fernández, Universidad Autónoma de Baja California, 81-93. https://bit.ly/3FVIVkl
Lemus, M. (2017). Jóvenes frente al mundo: Las tecnologías digitales como soporte de la vida cotidiana, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(15), 170. https://bit.ly/47eWJnR
Merino, L. (2011). Jóvenes en redes sociales: significados y prácticas de una sociabilidad digital. Revista de Estudios de Juventud, Nº 95, 31-43. https://bit.ly/3nurPCg
Olarte, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Revista Temas Laborales, N° 138. https://bit.ly/3zcqFnT
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2020). Los jóvenes y la Covid-19. Efectos en los empleos, la educación, los derechos y el bienestar mental. Informe de la encuesta 2020. Empleo Decente para los Jóvenes. https://bit.ly/3uMil9C
Perasso, V. (12 de octubre de 2016). Qué es la cuarta revolución industrial (y por qué debería preocuparnos), BBC Mundo. https://bbc.in/3yGlmdR
Ramírez, E. (2017). Los jóvenes y los usos políticos de la red, en Cultura en América Latina: Practicas, significados, cartografías y discusiones, coordinado por David Bautista, César Jiménez y Christian Fernández, Universidad Autónoma de Baja California, 111-119. https://bit.ly/3FVIVkl
Reygadas, L. (2008). Tres matrices generadoras de desigualdades, en Pobreza urbana, desigualdad y exclusión social en la ciudad del siglo XXI, coordinado por R. Cordera, P. Ramírez y A. Ziccardi, México: Siglo XXI y Universidad Nacional Autónoma de México, 92-114.
Ricaurte, P. (2018). Jóvenes y cultura digital: abordajes críticos desde América Latina, Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, N° 137, 13-28. https://bit.ly/3MqOk5w
Ruiz, M. y De-Juanas, Á. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre educación. Revista semestral del Departamento de Educación, Vol. 25, 93-113. https://bit.ly/3FrBQpS
Saiz, C. (2015). Supervivencia en el ecosistema digital. Revista TELOS, La era digital: balance y tendencias. N° 100. https://bit.ly/36h2ZQV
Tonon, G. (2020). La utilización del método comparativo en estudios cualitativos en ciencia política y ciencias sociales: diseño y desarrollo de una tesis doctoral. Kairos, N° 27, 1-12. https://bit.ly/3lhkILS
Torre, L. y Vaillard, L. (2012). ¿Cómo usan las redes sociales los jóvenes de Latinoamérica? Ecos de la Comunicación, 5(5), 37-65. https://bit.ly/3nxaAQF
Villarroel, G. (2001). El método comparativo, entre complejidad y generalización, Revista Venezolana de Ciencia Política, N° 20. https://bit.ly/3yJuCxB
Yuste, B. (2015). Las nuevas formas de consumir información de los jóvenes. Revista de Estudios de Juventud. Jóvenes y generación 2020, N° 108, 179-191. https://bit.ly/3uLep95
Yuste, B. (2020). La digitalización en la era de la COVID-19, irreversible y sin paños calientes. Revista TELOS. Fundación Telefónica. https://bit.ly/3vkp4Xl
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Temas de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.