Responsible Communication from Public Relations: challenges and implications of SDG 18

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62876/tc.vi49.6946

Keywords:

Sustainable Development Goals, SDGs, Agenda 2030, Responsible Communication, Public Relations

Abstract

SDG 18, entitled “Responsible Communication”, highlights the role of communication in raising awareness in society and empowering individuals as agents of change in the face of major global challenges, which means “ending poverty, protecting the planet and ensuring that all people enjoy peace and prosperity”. Although all human activity depends on communication, the absence of the concept in the 2030 Agenda as an SDG in its own right is striking, or at most its presence from a linear and instrumental perspective that dilutes its potential for social transformation by limiting it almost exclusively to the right to information and access to it, thanks to the necessary, but not sufficient, infrastructure of Information and Communication Technologies (ICT). Based on documentary research, the text presented below distances itself from this position, proposing the contributions of Public Relations to “Responsible Communication” as the basis for sustainable development, leveraged on interaction and reliable relational management between actors, for the sake of a collective vision of social problems and their possible innovative solutions. For the purposes of reflection, the call opened on October 24, 2022 by the Global Alliance for Public Relations and Communication Management, advocating for the inclusion of SDG 18 in the 2030 Agenda, is assumed as an axis.

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Author Biography

Agrivalca Canelón, Andrés Bello Catholic University

Doctora en Comunicación Organizacional por la Universidad de Málaga. Magíster en Comunicación Organizacional y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Católica Andrés Bello. Diplomado en Investigación Social en Migraciones Internacionales por la Universidad Santo Tomás. Diplomado en Innovación Social por la Universidad Católica Santa María La Antigua y la Universidad Católica Andrés Bello. Diplomado en Gobernabilidad e Innovación Pública por el Banco de Desarrollo de América Latina y el Caribe y la Universidad Católica Andrés Bello. Profesional en Comunicación Estratégica con 28 años de experiencia en las áreas de Comunicación Corporativa, Mercadeo Institucional, Consultoría de Imagen de Marca y Gestión Editorial. Ha prestado servicios en empresas de los sectores químico-farmacéutico, publicitario, organizaciones sin fines de lucro, agencias de comunicación y medios de comunicación social. Investigadora y profesora universitaria. Fue directora de programas de postgrado en Comunicación Organizacional y Estratégica (Especializaciones y Maestrías), tanto en la Universidad Católica Andrés Bello como en la Universidad de La Sabana. Actualmente, es Investigadora Asociada del Instituto de Investigación de la Comunicación y la Información de la Universidad Católica Andrés Bello (IDICI-UCAB) en Venezuela, Consultora-Investigadora del Centro de Diplomacia Pública y Corporativa (CDPC) en Colombia, y Consultora-Investigadora de la Fundación Planta de Generación de Energía Social (PGES) en Panamá

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Published

2024-12-09

How to Cite

Canelón, A. (2024). Responsible Communication from Public Relations: challenges and implications of SDG 18. Temas De Comunicación, (49), 93–115. https://doi.org/10.62876/tc.vi49.6946

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