Language ontology and organizational change
DOI:
https://doi.org/10.62876/tc.v1i48.6585Keywords:
ontology, postmodernity, neuroscience, leadership, AIAbstract
In times of irruption and global impact of Artificial Intelligence (AI), it was considered relevant to make an analysis of the importance of language ontology, as a key factor to achieve paradigmatic changes in leadership and management styles. From there, a review was made of some of the methodologies used for organizational change that evidenced the good practice of humanism supported by effective communication, rather than technological imposition, and that could be reoriented under the aegis of Emotional Intelligence (EI). Then, neuroscientific intervention was addressed as a catalyst to build a culture of postmodernity. Finally, a theoretical proposal of Organizational Learning contents was outlined for the programmatic discussion that establishes the competency strategy for holistic leadership profiles, as well as an ontological framework for training and managerial practice in postmodernity.
Downloads
References
Bédard, R. (2003). Los Fundamentos del Pensamiento y las Prácticas Administrativas. 1- EL ROMBO Y LAS CUATRO DIMENSIONES FILOSÓFICAS. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/14105
Berger, C. (2023). Estados Unidos no está preparando a la Generación Z para ingresar a la fuerza laboral debido a una brecha 'evidente' en las habilidades tecnológicas. Recuperado de Fortunehttps://fortune.com/2023/02/02/gen-z-tech-skills-gap-workplace/?cid=other-eml-onp-mip mck&hlkid=ab34be592b304dee9771b49a3ee78f71&hctky=12471567&hdpid=2c595033-9b3b-4a2f-8eb6-a7474d75ff34
CECOSESOLA. (2009). ¿Hacia un cerebro colectivo? De reuniones… a espacios de encuentro. Coordinación General y Textos: Escuela Cooperativa Diseño y Diagramación: Johnnel García Revisión de Textos: Maruja Casanova Fotografía: CECOSESOLA ISBN: Depósito Legal: Impreso en Barquisimeto, estado Lara, República Bolivariana de Venezuela, abril 2009 por MC Editora, C.A.
Chomsky, N. (1991). Linguistics and Cognitive Science: Problems and Mysteries. in Asa Kasher (ed.), The Chomskyan Turn. Oxford: Blackwell.
Christensen, Clayton M. (1997). El dilema del innovador: cuando las nuevas tecnologías hacen que las grandes empresas fracasen. Boston, Massachusetts, Estados Unidos: Harvard Business School Press. ISBN 978-0-87584-585-2.
Deloitte. (2021). Encuesta Millennial y Gen Z 2021. Deloitte. 2021b. Disponible en https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/gt/Documents/about-deloitte/Encuesta-millennial-generacion-z-2021.pdf
Echeverría, R. (2018). La Empresa Emergente 1994. Granica. Buenos Aires. ISBN 950-641-301-0
Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Edita y distribuye Comunicaciones Noreste Ltda. 67559 I.S.B.N.: 956-7802-33-5.
Goleman, D. (1994). La inteligencia emocional. Editorial Kairós. Argentina.
Gruber, T. (1995). Toward principles for the design of ontologies used for knowledge sharing. International Journal of Human-Computer Studies.
IPCC. (2023). Informe sobre Cambio Climático Recuperado de https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/
Kotter, J. (1996). Liderando el cambio. Harvard Business School Press. ISBN 978-0-87584-747-4.
Kotter, J. (2014). Accelerate XLR8.Harvard Business Review Press. ISBN-13: 978-1625271747.
Krygier, A. (2010). Cultura corporativa y desarrollo empresarial. La Galaxia. ISBN 978-980-12-4356-4. Caracas, Venezuela.
Lassalle, J.M. (2020). Humanismo tecnológico o deshumanización. Barcelona como capital de la mediterraneidad digital. Cercle d’Economia. Barcelona, España. 16 pp. 2020. Recuperado de https://admin.cercledeconomia.com/content/uploads/2020/09/papers04_online_ok.pdf. Consultado el 19 de abril de 2022.
Lloret, R. (2023). Entrevista a Andrea Goldin. Perfil Educación. Recuperado de https://www.perfil.com/noticias/agenda-academica/andrea-goldin-el-uso-de-pantallas-y-el-consumo-de-redes-sociales-estan-cambiando-nuestro-cerebro.phtml
Matteo, C. (2015). Capítulo “Neurociencia en la Gerencia para la Sustentabilidad. Una aproximación para viabilizar el Cambio Organizacional”. Cuadernos de posgrado. Neurociencia y gerencia. FACES. Universidad Central de Venezuela.
McKinsey. (2021.Por qué las transformaciones se quedan cortas. Recuperado de https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/successful-transformations?cid=other-eml-ofl-mip-mck&hlkid=3be7e02cdc9c43a3af161e0237fe1f37&hctky=12471567&hdpid=0ec14c4a-9d22-47ca-b8bf-e85f793a5fba
McKinsey. (2022). ¿Cómo ve la Generación Z su lugar en el mundo laboral? con temor19 de octubre de 2022.Recuperado de https://www.mckinsey.com/featured-insights/sustainable-inclusive-growth/future-of-america/how-does-gen-z-see-its-place-in-the-working-world-with-trepidation
McKinsey. (2023). Encuesta. El estado de la IA en 2023: el año decisivo de la IA generativa Recuperadodehttps://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2023-generative-ais-breakout-year?cid=other-eml-ofl-mip-mck&hlkid=7eeb5d62e7db4c05b3d382c356f70578&hctky=12471567&hdpid=48e95368-f551-4b43-82e8-dd1b07fca724
McKinsey. (2023). Qué es la transformación empresarial. Recuperado de https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-is-business-transformation?cid=other-eml-ofl-mip-mck&hlkid=89ae1554bdd34b7a9e781644b3dec922&hctky=12471567&hdpid=0ec14c4a-9d22-47ca-b8bf-e85f793a5fba
Meneses, N. (2021). Entrevista Michelle Weiss: “Las empresas tienen que empezar a considerar el lugar de trabajo como el aula del futuro”. El País. Grupo Prisa. España. Recuperado de https://elpais.com/economia/formacion/2021-10-22/michelle-weise-las-empresas-tienen-que-empezar-a-considerar-el-lugar-de-trabajo-como-el-aula-del-futuro.html
MIT. (2020). Leaders for the future. Recuperado de "C:UsersWerner SulbaranDownloadsMIT xPROMIT Artículo Leaders for the future.pdf"
Morales, A y Tobar, L. (2020). Trabajo de grado en ingeniería de sistemas. Recuperado de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/18448/1/UPS-CT008700.pdf
Nicolescu, B. (2002). Manifesto of Transdisciplinarity (en inglés). SUNY Press. ISBN 9780791452615.7
ONU. (2023). Portal Actúa ahora. Recuperado de https://www.un.org/es/actnow/facts-and-figures#:~:text=Tomamos%20cientos%20de%20miles%20de,que%20el%2050%20%25%20m%C3%A1s%20pobre.
Paredes, A. (2007). Tesis doctoral. Técnicas de depuración e integración de ontologías en el ámbito empresarial. Universidad de Sevilla. Recuperado de https://personal.us.es/aparedes/TesisAPM.pdf
Pimenta, J., Pliego, S., y Stul, F. (2023). McKinsey. ¿Qué tan audaz es la transformación de su negocio? Una nueva forma de medir el progreso. Recuperado de https://www.mckinsey.com/capabilities/transformation/our-insights/how-bold-is-your-business-transformation-a-new-way-to-measure-progress?cid=other-eml-ofl-mip-mck&hlkid=3bdcfa7108894aa7b00cc16b94f84898&hctky=12471567&hdpid=0ec14c4a-9d22-47ca-b8bf-e85f793a5fba
Prosci. (2023). ADKAR. Webpage disponible en https://www.prosci.com/resources/articles/why-the-adkar-model-works
Rodríguez, A y Cortés, S. (2023). La Reinvención de las empresas venezolanas. Capítulo 5 ¿Están preparadas las empresas venezolanas para existir en el futuro? Un enfoque desde la gerencia ambidiestra. Auletta y Garay editores. Caracas. Venezuela. IESA.
Senge, P. (1990). La Quinta Disciplina. Ediciones Granica edición 2005. Argentina.
Stobierski, T. (2020). GESTIÓN DEL CAMBIO ORGANIZACIONAL: QUÉ ES Y POR
QUÉ ES IMPORTANTE. blog Business Insights de Harvard Business School Online Recuperadodehttps://online.hbs.edu/blog/post/organizational-change management?utm_medium=social&utm_source=instagram&utm_campaign=blog
The Economist (2023). ¿A dónde han ido todos los trabajadores de los Estados Unidos? Recuperado de https://www.economist.com/graphic-detail/2023/01/24/where-have-all-americas-workers-gone?cid=other-eml-onp-mip-mck&hlkid=9ba14f4a1e9d485cab1d7540200510e8&hctky=12471567&hdpid=2c595033-9b3b-4a2f-8eb6-a7474d75ff34
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Temas de Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.