Environmental Communication and Sustainability in Venezuelan Governmental Organizations

Authors

  • Jesús Lovera Torres Universidad Católica Andrés Bello

DOI:

https://doi.org/10.62876/tc.v1i48.6582

Keywords:

Communication, Environment, Sustainability, Organization, Government

Abstract

During the last two decades, environmental communication has become a topic of interest that has been gaining momentum in various organizational contexts. All this, as a consequence of the establishment of the Sustainable Development Goals (SDGs) promulgated by the United Nations General Assembly; as well as the publication of ISO 14001 and 14063 standards; where through strategic communication, organizations seek to share information and plan scenarios to promote and encourage the culture of sustainability and care for the environment. In light of the above, this research analyzes how environmental communication has been deployed within government agencies in Venezuela, and the purpose for which it is used. For this purpose, as a methodological resource, and following a qualitative research approach, a descriptive, non-experimental and transectional field research was carried out, where three public entities located in the Capital District were taken as the study universe. With the above, it was possible to generate an overview of how these organizations establish, through internal and external communication that is handled in their offices, strategies to encourage and raise awareness among the Venezuelan population in terms of sustainability and preservation of the environment, which would involve changes in citizen actions that would help reduce climate change and ensure the coexistence of man with all living beings that coexist on planet earth.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Lovera Torres, Universidad Católica Andrés Bello

Investigador-Docente del Instituto de Investigación de la Información y la Comunicación (IDICI) de la Universidad Católica Andrés Bello (UCAB) Caracas, Venezuela. Profesor especialista en Castellano, Literatura y Latín por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC), casa de estudio donde se desarrolla como docente adscrito al Doctorado en Educación a través del convenio internacional con Polinorte-Colombia, y a su vez, ejerce funciones de Coordinador en la Unidad de Publicaciones e Imprenta. Magister Scientiarum en Comunicación Social, Doctor y Postdoctor en Gestión de Investigación y Desarrollo por la Universidad Central de Venezuela (UCV).

References

Alonso-Sainz, T. (2020). Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. Revista Complutense de Educación. http://dx.doi.org/10.5209/rced.68338

Aparicio, R. (2016). Comunicación ambiental: aproximaciones conceptuales para un campo emergente. Revista Nueva Época. N°25. Universidad Veracruzana, México.

Castro, R. (2009). Retos y oportunidades para una nueva comunicación ambiental. VI Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental. Buenos Aires.

Colombini, M. (2008). Anclaje social de la comunicación ambiental. Revista Trampas de la Comunicación y la Cultura N°64. Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

Cuesta, O. (2016). Análisis de los supuestos epistemológicos que han configurado la comunicación ambiental y la oportunidad de reconfigurar esta disciplina. Chasqui, Revista latinoamericana de Comunicación N° 131 abril-julio. CIESPAL, Ecuador.

De la Peña, G. y Vinces, M. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Rev. Cubana Edu. Superior Vol. 39 N° 2. La Habana.

Durán, G. (S/F). Empresas y gestión ambiental en el marco de la responsabilidad social corporativa. Facultad de Ciencias Económicas. Universidad Autónoma de Madrid.

Fernández, C. (2019). La Comunicación en las Organizaciones. Editorial Trillas. México.

Flores, T. (S/F). Comunicación para el Desarrollo Sostenible de Latinoamérica. La Paz, Bolivia.

García, L. (2023). Teoría del desarrollo sostenible y legislación ambiental colombiana: una reflexión cultural. Revista de Derecho. Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Gavirati, P. (2016). La comunicación ambiental, territorio transdisciplinario emergente. Estudio de caso en la carrera de Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires (1985-2015). Revista Trama de la Comunicación. Vol. 20. N°1.

Gómez, I. (2020). Desarrollo Sostenible: Conocer y enumerar los cambios ambientales globales. Editorial Elearning, España. Disponible en: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=ZSPvDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=desarrollo+sostenible&ots=uffjlgQiFw&sig=4nK9qQrxljkfjFb2Yz2Lotr3ij8#v=onepage&q&f=false [Consulta, marzo 2024]

Hernández, G. (2021). Nuevas tendencias en la comunicación organizacional. Presentación. ABediciones. Colección cátedra. UCAB. Caracas, Venezuela.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2024). Política de Calidad Educativa. Disponible en: https://www.mppe.gob.ve/calidad-educativa/ [Consulta: abril 2024]

Palavecinos, M., Ulloa, J., Piñeiro, C., & Díaz, M. J. (2015). Criterios para mejorar la gestión y comunicación ambiental en la administración pública. Una investigación mixta en la ciudad de Madrid (España). Universitas Psychologica, 14(4), 1459-1472. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.cmgc

Piñeiro, C. (2008). En el jardín de la comunicación ambiental: aprendiendo del diálogo. En: Riechmann, J (Coord.) ¿En qué estamos fallando? Cambio social para ecologizar el mundo. Barcelona: Icaria, pp. 239-289.

Plan de la Patria 2019-2025 de Venezuela. Disponible en: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mppp.gob.ve/wp-content/uploads/2023/03/DESPLEGABLE-PLAN-PATRIA-2019-2025.pdf [Consulta: abril 2024]

Sachs, J. (2015). La era del desarrollo sostenible. Columbia University Press, Nueva York.

Seid, G. (2016). Procedimientos para el análisis cualitativo de entrevistas. Una propuesta didáctica. Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales. Universidad Nacional de la Plata. Argentina.

Orgaz-Agüera, F. (2018). Educación ambiental: concepto, origen e importancia. El caso de República Dominicana. Revista DELOS. Vol. 11. N°31. Red académica iberoamericana Local-Global.

Published

2024-06-25

How to Cite

Lovera Torres, J. . (2024). Environmental Communication and Sustainability in Venezuelan Governmental Organizations. Temas De Comunicación, 1(48), 157–181. https://doi.org/10.62876/tc.v1i48.6582

Issue

Section

Artículos - Varios