PEG Taxonomy for ICT, more than 300 digital alternatives classified for the Venezuelan educational system

Authors

  • José Javier Salas González UCAB

DOI:

https://doi.org/10.62876/tc.vi45.5889

Keywords:

taxonomy, digital alternatives, procurement, management, teaching

Abstract

A taxonomy of ICT is presented contextualized to the Venezuelan educational system that encompasses the different facets of the teacher. It is based on three main verbs: Procure – Teach – Manage and their corresponding spaces of interaction or coincidence. Thus, 6 classes or groups are presented where the digital alternatives are distributed. More than 300 digital alternatives are classified, ordered and described. Distributed so that the teacher in a) his training function, b) his managerial work (as coordinator, guide or director) and, c) as responsible for himself find ideas to update, improve and innovate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Javier Salas González, UCAB

Licenciado en Educación en Educación mención física y matemáticas de la UCAB Master en Matemáticas puras de la USB. Doctor en Ciencias mención matemáticas computacionales de la UCV. Director de la Escuela de Educación periodo 2016-2020. Coordinador del Sistema de Evaluación de Conocimientos en Línea SECEL – UCAB.

References

Badia, A. G. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento.

Bloom, B. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Chicago: David McKay Company.

Cacheiro, M. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Revista de Medios y Educación, 69-81.

Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era digital. Eduteka.

CIDH. (22 de noviembre de 1969). Comisión Interamericana de Derechos Humanos. Recuperado el 19 de junio de 2020, de Convención Americana sobre los Derechos Humanos: https://www.cidh.oas.org/Basicos/Spanish/Basicos2.htm

Published

2022-12-13

How to Cite

Salas González, J. J. (2022). PEG Taxonomy for ICT, more than 300 digital alternatives classified for the Venezuelan educational system. Temas De Comunicación, (45), 54–76. https://doi.org/10.62876/tc.vi45.5889

Issue

Section

Artí­culos - Dossier Central