Authors

  • Manuel Alejandro Guerrero
  • Mireya Márquez Ramírez

DOI:

https://doi.org/10.62876/tc.v0i29.2242

Keywords:

Abstract

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, R. C. (2005). From lapdog to watchdog: The role of the press in Latin America's democratization. In H. de Burgh (Ed.) Making journalists: Diverse models, global issues (pp.181–201). London: Routledge.

AMIC. (2014, June 23). Los medios públicos en la reforma constitucional y la iniciativa de ley: Postura de la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación (AMIC). Press release. Retrieved from http://www.amicmexico.org/portal_amic/descargas/amic_medios_publicos30614.pdf.

Alfaro Moreno, R. M. (2006). Citizens and media cultures: Hidden behind democratic formality. Global Media and Communication, 2(3), 299-313.

Arroyave, J. e I. Blanco (2010) Cómo perciben los periodistas su profesión: entre el agotamiento y la fascinación, Investigación y Desarrollo 13 (2): 364-389

Baldivia Urdinea, J., M. Planet, J. Solís Riva and T. Guerra (1981) La formación de los periodistas en América Latina: México, Costa Rica y Chile. México: Nueva Imagen.

Bastenier, M. A. (2009). ¿Cómo se hace un periódico? El chip colonial y los diarios en América Latina. México: FCE/FNPI.

Beltrán, L. R (1970, November). Apuntes para un diagnóstico de la incomunicación social en América Latina: La persuasión a favor del status quo. Paper presented for the Seminar on Communication and Development, CIESPAL/Fundación Friedrich Ebert/CEDAL, La Catalina, Costa Rica.

Beltrán, L. R. (1976) Políticas Nacionales de Comunicación en América Latina, San José: Nueva Sociedad

Beltrán, L. R. (1980) Comunicación dominada: Estados Unidos en los medios de América Latina, México: Nueva Imagen

Begovic, B. (2005, March). Corruption, lobbying and state capture. Center for Liberal-Democratic Studies (CLDS) and School of Law, University of Belgrade. Retrieved from http://danica.popovic.ekof.bg.ac.yu/106.pdf.

Bonilla Sebá, E. & González, J. I. (2010, April 12). La decisión de la CNTV no garantiza el derecho a la información. Eje 21, 12 April. Retrieved from http://bit.ly/1cXGXNv.

Bresnahan, R. (2003). The media and the neoliberal transition in Chile: Democratic promise unfulfilled, Latin American Perspectives, 30(6), 39-68.

Christians, C. G., Glasser, T. L., McQuail, D., Nordenstreng, K. & White, R. A. (2009). Normative theories of the media: Journalism in democratic societies. Urbana, IL: University of Illinois Press.

Curran, J. (2002) Media and power. London: Routledge.

Curran, J. (2005). What democracy requires of the media. In G. Overholser & K. Hall Jamieson (Eds.) The press (pp. 120–140). New York: Oxford University Press.

Eisenstadt, S. & Roniger, L. (1984). Patrons, clients and friends: Impersonal relations and the structure of trust in society. Cambridge: Cambridge University Press.

Espino, G. (2009) República del escándalo: política espectáculo, campaña negativa y escándalo mediático en las presidenciales mexicanas. México: Ed Fontamara/UAQ/IEQ

Fox, E. (Ed.). (1988). Media and politics in Latin America: The struggle for democracy. London: Sage.

Fox, E. (1997). Latin American broadcasting: From tango to telenovela. Luton: University of Luton Press.

Fox, E. & Schmucler, H. (Eds.). (1982). Comunicación y democracia en América Latina. Lima: Desco/CLACSO.

Fox, E. & Waisbord, S. (Eds.). (2002). Latin politics, global media. Austin: University of Texas Press.

Furtado, C. (1984). Cultura e desenvolvimento em época de crise. São Paulo: Paz e Terra.

García Canclini, N. (2000). Industrias culturales y globalización: Procesos de desarrollo e integración en América Latina. Estudios Internacionales, 33(129), 90-111.

García Canclini, N. & Piedras, E. (2005). Las industrias culturales y el desarrollo de México. Mexico City: Siglo XXI Editores.

Garnham, N. (1992). The media and the public sphere., In C. Calhoun (Ed.) Habermas and the public sphere (pp. 359–376). Cambridge, MA: MIT Press.

Guerrero, M. A. (2010). Broadcasting and democracy in Mexico: From corporatist subordination to state capture. Policy and Society, 29(1), 23-35.

Guerrero, M. A. y M. Márquez-Ramírez (2014) Media Systems and Communication Policies in Latin America, Nueva York y Londres: Palgrave Macmillan

Hallin, D. & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. New York: Cambridge University Press.

Hallin, D. & Papathanassopoulos, S. (2002). Political clientelism and the media: Southern Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture and Society, 24(2), 175–195.

Hellman, J. (1998). Winners take all: The politics of partial reform in post-communist transitions. World Politics, 50(2), 203–234.

Herman, E. & McChesney, R. (1997). Global media: The new missionaries of corporate capitalism. New York: Continnum.

Hughes, S. (2003) ‘From the inside out: how institutional entrepreneurs transformed Mexican journalism’, International Journal of Press/Politics 8(3): 87-117.

Hughes, S. (2006). Newsrooms in conflict: Journalism and the democratization of Mexico. Pittsburgh: University of Pittsburg Press.

Hughes, S. and Lawson, C. (2005). The barriers to media opening in Latin America. Political Communication, 22(1), 9–25.

Juárez Gámiz, J. V. (2009) ‘Informar o persuadir: la centralidad del contenido mediático en la nueva ley electoral’, in J. M. Ackerman (coord.) Nuevos escenarios del derecho electoral: los retos de la reforma de 2007-2008. México, DF: UNAM, pp. 149

Laffont, J. and Tirole, J. (1991). The politics of government decision-making: A theory of regulatory capture. Quarterly Journal of Economics, 106, 1089-1127.

Lara Klahr, M. (2005) Diarismo: cultura e industria del periodismo impreso en México y el mundo. México: Editorial E.

Lawson, C. (2002). Building the fourth state: Democratization and the rise of a free press in Mexico. Berkeley, CA: University of California Press.

Lichfield, G. (2000). La declarocracia en la prensa. Letras Libres, 19. Retrieved from http://www.letraslibres.com/revista/convivio/la-declarocracia-en-la-prensa?page=0,1.

Lugo-Ocando, J. (Ed.). (2008). The media in Latin America. Maidenhead: Open University Press.

Malloy, J. & Seligson, M. (1987). Authoritarians and democrats: Regime transitions in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Marques de Melo, J. (Ed.). (1989). Comunicaçao na America Latina: Desenvolvimento e crise. São Paulo: Papirus.

Márquez-Ramírez, M. (2012b). Valores normativos y prácticas de reporteo en tensión: Percepciones profesionales de periodistas en México. Cuadernos de Información, 30, 97–110.

Mastrini, G. & Bolaño, C. (2000). Globalización y monopolios en la comunicación en América Latina. Buenos Aires: Biblos.

Mastrini, G., Bizberge, A., & De Charras, D. (Eds.). (2013). Las políticas de comunicación en el Siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía.

Matos, C. (2008). Journalism and political democracy in Brazil. Lanham, MD: Lexington Books.

Matos, C. (2012). Media and politics in Latin America. London: I.B. Tauris.

Mattelart, A., Piccini, M. & Mattelart, M. (1976). Los medios de comunicación de masas: La ideología de la prensa liberal. Buenos Aires: Schapire/El Cid.

Published

2015-01-26

How to Cite

Guerrero, M. A., & Márquez Ramírez, M. (2015). Temas De Comunicación, (29). https://doi.org/10.62876/tc.v0i29.2242

Issue

Section

Artí­culos - Dossier Central