ntegration of chatbots in higher education institutions for the optimization of the PHVA cycle according to ISO 9001:2015/Amd 1:2024
DOI:
https://doi.org/10.62876/tekhn.v27i2.6595Keywords:
Chatbots, Artificial Intelligence, Quality Management SystemAbstract
The integration of chatbots with Artificial Intelligence (AI) in Higher Education Institutions (HEIs) emerges as an innovative tool to optimize the Quality Management System (QMS) in accordance with the ISO 9001:2015/Amd 1:2024 standard. In this sense, the need to carry out this research was raised to analyze how chatbots can help improve the operational efficiency and quality of educational processes. For the development of this research, the identification of auditable points of the standard in which AI can be applied to improve educational processes in HEIs was considered. In this context, the interrelationship between the auditable points of the standard, the PHVA cycle (Plan, Do, Check and Act) and the use of AI to improve educational processes was analyzed.
Keywords: Chatbots, Artificial Intelligence, Quality Management System.
Downloads
References
ISO, «ISO 9001:2015/Amd 1:2024 Quality management systems —Requirements —Amendment 1: Climate action changes», 2024.
C. Vázquez Cid de León, A. N. Alcántara Sánchez, y S. Montesinos González, «Caracterización de la norma ISO 9001:2015 a través de la mejora continua para su implementación en organizaciones con inteligencia artificial»,Ing. ind. (Lima), n.º 45, pp. 109-129, dic. 2023.https://doi.org/10.26439/ing.ind2023.n45.6627
A. Pedreño, R. González, T. Mora, E. Del Mar Pérez, J. Ruiz, and S. Torres, «La Inteligencia Artificial en las universidades: retos y oportunidades. Informe anual sobre la IA y educación superior», Grupo 1million bot, 2024.
Crue Universidades Españolas, «Informe de situación de las tecnologías educativas en las universidades españolas 2022», España, 2022.
A. Fernández-Ferrer, «La Integración de la Inteligencia Artificial en el Sector Educativo: Casos Prácticos». Ediciones Académicas, 2023.
M. H. Chávez, «Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior», “RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo”, 2021.https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848
N. F. Llugcha, «El Chatbot en la tutoría académica de las matemáticas en los estudiantes de educación general básica superior de la Unidad Educativa Particular "Ricardo Descalzi" del Cantón Ambato», Ambato, Ecuador, 2023.
Grupo 1millionbot, «Inteligencia Artificial para incrementar retención y éxito del estudiantado». Obtenido de https://1millionbot.com/inteligencia-artificial-para-incrementar-retencion-y-exito-del-estudiantado/, 2021.
L. Rouhiainen,«Harvard Business Review Home». Obtenido de https://hbr.org/2019/10/how-ai-and-data-could-personalize-higher-education, 2019.
CIIDEA, «Informe de situación de las tecnologías educativas en las universidades españolas 2022»,Obtenido de https://www.ciidea.org/informe-tecnologias-educativas-2022, 2024.
M. Ahmad & A. Van Looy, «Impact of Artificial Intelligence on Quality Management Practices: A Systematic Review», “Journal of Quality Management”, vol. 29, no. 4, pp. 123–139, 2020.
A. P. Chaves & M. A. Gerosa, «How should my chatbot interact? A survey on human-chatbot interaction design», “International Journal of Human-Computer Studies”, 2021.
L. Rouhiainen, «1millionbot: Cómo la IA está cambiando la educación en España», Ediciones Digitales, 2019.
Universidad Valle del Momboy, «La cara de la comunidad universitaria: un avatar creado por un estudiante». Obtenido de https://uvm.edu.ve/la-cara-de-la-comunidad-universitaria-un-avatar-creado-por-un-estudiante/, Venezuela, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tekhné

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.