Efectos del uso de estrategias cognoscitivas en la comprensión de textos en estudiantes de educación

Autores/as

  • María Virginia Linares

Resumen

Resumen

El objetivo de este estudio fue evaluar los efectos que tiene en los estudiantes de la carrera Educación el uso de estrategias cognoscitivas (parafraseo e identificación de la estructura del texto) en la comprensión de textos académicos. El diseño
fue preprueba postprueba con grupo de control. Se utilizó un enfoque metacognoscitivo. Los resultados mostraron que el programa de estrategias cognoscitivas mejoró la comprensión de textos de comprensión de textos en los sujetos objeto de estudio.

Palabras  clave: estrategias cognoscitivas, comprensión de textos, enfoque metacognoscitivo, estudiantes de Educación.

Effects of the use of cognitive strategies in the understanding of texts in students in Education

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effects of the use of cognitive strategies (paraphrasing and recognizing and using texts structure) on the reading comprehension of academic texts in students in the career of education. The design was pretest posttest with a control group. A metacognitive approach
was used. Results showed that the instructional program designed to train the subjects of the experimental group improved the reading comprehension levels of the subjects in this group in comparison with the control group that
read the same texts without training in the use of cognitive strategies.

Key words: cognitive strategies, text comprehension, metacognitive approach, students of Education.

Descargas

Cómo citar

Linares, M. V. (2013). Efectos del uso de estrategias cognoscitivas en la comprensión de textos en estudiantes de educación. Educab, (1), pp.83–104. Recuperado a partir de https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/educab/article/view/764

Número

Sección

Artículos